2012. június 2.

Fűszerkert



Bár volt már kertem, sosem voltak még fűszernövényeim. Most kertem nincs ugyan, de mától vannak friss zöldfűszereim!
Két cserép bazsalikomot (Ocimum sanctum) és két cserép szurokfüvet vagy másnéven oreganot (Origanum vulgare) vettem és beültettem őket egy megüresedett ládába.

Vessetek meg, de nekem tetszenek a fűszernövények az ablakban is! Igaz, virág nincs rajtuk (még), de ennek ellenére szerintem tök jól néznek ki. Ami még nagyon tetszett volna, az a rozmaring, viszont azt kevesebbet használok a konyhában, így őt most nem hoztam haza. Talán majd legközelebb...


Bazsalikom
Kifejezetten meleg-, és fényigényes, rendszeres öntözést igénylő, egyéves növény (vagyis a most kiültetett növényeket még idén fel kell használni, különben elpusztul). Jövőre majd újra kell telepíteni.
A tenyészideje alatt kétszer vágható, először július körül vágjuk vissza 10 centisre, mikor megjelennek rajta az első virágok, a következő vágásra pedig a korai fagyok előtt kerítsünk sort (kb. szeptember), ugyanis a növény fagyérzékeny! Szedés után ne szárítva, hanem olajban tegyük el, így megtartja finom, aromás illatát!
Sokféle paradicsomos ételhez, ragukhoz szoktam használni (pl. pizzaszósz, bolognai).


Oregano
Fénykedvelő, de amgy igénytelen növény, jól tűri a rossz minőségű, köves talajt és a szárazságot, szabadföldben akár öntözés nélkül is termeszthető. Ebből kiindulva ajánlható kezdők "kertészeknek" is! :) Télen sem fagy el, kertbe kiültetve a talajban növekvő tarackjaival könnyen és gyorsan elszaporodik.
Az ültetés évében egyszer, majd kétszer is vágható (virágzás idején, június körül, majd szeptemberben). Gondolom, ha pár levelet néha lecsípek róla, nem okoz túl nagy károsodást. Mindenesetre nem szeretném elsőre rögtön elhasználni, örülnék, ha megerősödne. :) Szárítva és olajban is eltehető.
Én gyakran használom pizzafélékhez, olaszos tésztákhoz, chilihez.

Te is szoktál használni friss fűszernövényeket?

4 megjegyzés:

Nekem rozmaring és kakukkfű is szokott lenni.
Most pedig zsázsa,zsálya és petrezselyem napozik az erkélyen

LittleMucli: a kakukkfüvet elfelejtettem említeni! Azt is nagyon szeretem! :)

Nekem petrezselyem, bazsalikum, rozmaring, mini paradicsom és eper nyílik az ablakomban, de tervezem a bövítést.

A petrezselyem is meggondolandó... Sajna a paradicsomot nem szeretem nyersen, így a koktélparadicsom kiesett. :(

Megjegyzés küldése