2012. november 3.

Eleget iszol?


Itt a hideg idő, a fűtési szezon és ennek köszönhetően egyre többet kell foglalkoznunk a hidratálással - kívül-belül.

A legtöbb cikk arról szól, hogy hogyan ápoljuk ilyenkor a bőrünket, mivel és hogyan pótoljuk az elvesztett vizet. Most nem is erre térnék ki, hanem a belső hidratálásre vagyis a folyadékbevitelre.

Rémisztően sokan vannak (vagyunk), akik egész egyszerűen nem isznak elegendő folyadékot naponta. Ez azonban roppant egészségtelen, mi több, veszélyes!


Egy felnőtt számára szükséges napi folyadékmennyiségnek csak egy része az, amit meg kell innunk. A további (kisebb rész) az egyéb táplálékból, pl. zöldségekből, gyümölcsökből, tejtermékekből, levesből származik. Tehát ne rémüljünk meg annyira, a napi több literes folyadékmennyiségnek csak egy részét kell meginnunk! Átlagos életvitel mellett az ajánlott napi innivaló mennyisége kb. 2 liter.

Ha nem iszol eleget...:

  • a szervezeted méregtelenítése nem lesz tökéletes, simán elképzelhető, hogy megjelenik a narancsbőr, pattanások, stb.,
  • fejfájás kínozhat (ha nem tudod a fejfájásod okát, gondolj a vízhiányra, igyál egy jókora pohár vizet, ártani biztos nem fogsz vele),
  • nagyobb az esélye, hogy veseköved alakuljon ki, főleg még ha hajlamod is van rá, ez pedig egyáltalán nem vicc,
  • az arcbőröd hamarabb fog ráncosodni, száraz, vízhiányos és fakó lesz,
  • a körmöd és a hajad is törékenyebbé, szárazabbá válik, mindenféle ápolószer ellenére sem lesz igazán fényes és egészséges.


Ugye, hogy megéri kicsit odafigyelni? Elárulom, én valami hihetetlenül keveset iszom, van, hogy napi 1 (azaz egy!) pohár víz és ennyi. :S Nagyon durva. Sosem vagyok szomjas még így sem, így legtöbbször csak este jut eszembe, hogy "ma sem ittam szinte semmit". Ezen szeretnék most változtatni!

Dorka blogján találtam néhány szuper ötletet, ezeket is beépítettem ebbe a bejegyzésbe.

Tippek, hogy többet igyál naponta:

  1. Mindig tartsd a szemed előtt a bögréd, poharad vagy éppen a vizes flakonod! Ha suliba vagy dolgozni jársz, akkor praktikus, ha viszel magaddal egy kis üveg ásványvizet vagy egy palack cukormentes teát, limonádét, ízesített vizet, amit a legszívesebben iszol. Tedd ki az asztalodra, ha folyamatosan látod, többet is fogsz inni belőle!
  2. Kösd időpontokhoz, napi fix cselekvésekhez az ivást. Ne csak akkor igyál, ha már szomjas vagy! A reggeli és esti rutinodba észrevétlenül beépült  pl. a fogmosás. Miért ne lehetne ugyanezt tenni az ivással is? Reggelente indítsd, este pedig fejezd be a napod egy pohár vízzel. A napi teendőid ismeretében próbálj hasonló dolgokhoz kötni egy-egy pohár víz elfogyasztását!
  3. Igyál olyan folyadékot, amit a legjobban kedvelsz. Ha jó minőségű a csapvízetek, válaszd bátran azt. Ha tetszik a szűrt víz "ízmentessége", akkor vegyél egy szűrőkancsót és használd. Tegyél próbát a különféle gyümölcs- (és nem gyümölcs ízesítésű!) vagy éppen zöld teákkal, esetleg a különféle ásványvizekkel, vagy ízesítsd magad a vizedet pici citrom- vagy narancslével, vagy bármilyen más gyümölccsel, amit szeretsz. Ha kezdesz megunni egy ízt, azonnal válts másikra!
  4. Vegyél elő egy kedvenc poharat. Lehet olyan, aminek a színe vagy épp a nem mindennapi formája tetszik, vagy egy olyan, amihez egy kedves emlék fűz. Sokkal jobban fog esni belőle bármilyen ital!
  5. Sportolás előtt igyál "előre", töltsd fel magad folyadékkal. Persze csak fokozatosan, ne az aerobik óra vagy a futás előtt guríts le egy liter vizet. A sportolás közben is folyamatosan, kis adagokban pótold az izzadással elveszített folyadékot. Egy-egy korty épp elég. Miután végeztél, zárhatod az edzést egy nagyobb adag vízzel.


És egy kis érdekesség, ami az ivással kapcsolatos. :)


Ugye szeretnél változtatni a rossz szokásaidon? Kezd el most! Menj és igyál meg egy pohár vizet! :) Én a bejegyzés írásakor tettem ugyanezt!

Iszol eleget naponta? Vagy esetleg rá kell szoktatnod magad a rendszeres folyadékbevitelre?

9 megjegyzés:


Tényleg nagyon fontos a szervezetnek és a szépségápolásnak is az alapja a megfelelő mennyiségű vízfogyasztás.
Tetszett a bejegyzés :)

Erzsi, köszi szépen és örülök neki, hogy tetszett!
Nálam most jön a reggeli pohár víz! :)

Kedvenc poharat én is bevezettem a munkahelyen.2,5 decis és számolom mennyit iszok belőle.Szabad napon nehezebben megy,mert akkor ide-oda rohangálok mindig és nincs időm sokszor figyelni,így este szoktam belehúzni. :)
Hideg beálltával rengeteget teázok.

LittleMucli: igazad van, most, hogy jön a hideg, sokszor én sem kívánom a sima vizet, mert hideg. Ilyenkor jön a tea. Kár, hogy én csak cukorral és citrommal ízesítve tudom meginni. :(

Ez nagyon hasznos volt,mármint én sem iszok eleget sajnos és nem is tudtam hogy fejfájás is lehet miatta.

Zsofi, igen, sajnos rá kell szoknunk a rendszeres ivásra! :) Én extrém keveset iszom, általában napi max. 1 pohár (!!!) víz, de most megpróbálok tudatosan odafigyelni a folyadékpótlásra. Egy kis erőfeszítést megér. Ma már 3 pohárral megittam, ami kezdetnek nem is rossz talán.

Nekem vannak ilyen "hullámok": amikor dolgozom, akkor sokat iszom, de ha itthon vagyok és nem mozgok, csak relaxálok, akkor eleve nincs szükségem annyi folyadékra. Most jobban oda kell figyelnem rá, mert mióta refluxom lett, ha nem iszom eleget, akkor fáj.

Bogi, ahogy én sejtem, ez a legtöbbünknél tényleg csak odafigyelés kérdése. Ha nem foglalkozom vele, én sem iszom semmit egész nap. Mert nem érzek szomjúságot. A reflux elég kellemetlen lehet, remélem, tényleg kicsit javul a helyzet, ha folyamatosan eleget iszol!

Köszönöm, hogy megírtad ezt a bejegyzést! Eddig én is úgy voltam vele, hogy naponta fél liter vizet, ha megittam....
később adódtak is belőle gondok (ájulás, migrén, stb...), akkor nagyjából 1-2 hétig tudtam tartani a napi minimum 2liter víz elfogyasztását... 2 literes flakon ;), estig el kellett fogynia, suliban meg fél literes üveg... :)
Viszont megint abban a fázisban vagyok, hogy nem iszom eleget, úgy, mint régen....
Megpróbálok újra változtatni ezen, köszönöm ezt a remek bejegyzést!!

Megjegyzés küldése